Wednesday

NUTRIENT - Info Asas Yang Perlu Anda Tahu!

Sering ada ibu yang bertanya, “Boleh x nak ambil Alfalfa sahaja? atau ambil OsteMatrix dan ESP sahaja?”

Pertama, analogi ini akan saya berikan: “Antara Meja 4 kaki dengan Meja 1 atau 2 kaki, Mana yang lebih stable?
Apa yang perlu anda tahu bila anda memutuskan untuk mengambil supplemen/makanan tambahan?
Pertama anda perlu tahu apa itu Nutrient?
Nutrient(nutrisi) bukan sekadar vitamin walaupun ramai dari kita yang menganggap keduanya adalah benda yang sama. Karbohidrat, protein(terbina dari rantaian amino asid), lemak, minerals, vitamin dan air kesemuanya adalah NUTRISI – dalam bentuk makanan yang boleh diserap oleh tubuh dan penting untuk kesihatan tubuh kita. Antara fungsinya adalah untuk membekal tenaga, fungsi organ yang sempurna, perkembangan sel dan macam-macam lagi.

Apa pula perbezaan Makro-Nutrisi dengan Mikro-Nutrisi? (MAKRO VS MIKRO)

Mula-mula kita harus tahu bezakan keduanya:
Mikro-NUTRISI adalah seperti vitamin dan minerals yang tidak boleh secara sendiri membekalkan tenaga kepada tubuh kita.

Makro-NUTRISI pula adalah seperti karbohidrat, lemak dan protein yang memberikan kita tenaga TETAPI pelepasan tenaga hanya berlaku dimana keberadaan MIKRO-NUTRISI yang mencukupi.

Micronutrient Overview:

Every chain is only as strong as its weakest link.All links of a chain must be strong and stable. Only then will the chain hold and perform its function. Micronutrients are linked together in the body’s metabolism; they complement and support one another. The body’s needs are only adequately fulfilled if a broad range of micronutrients are consumed.Jadi jelas terjawab persoalan anda diatas… Jumlah kedua-duanya yang kita perlukan adalah berbagai namun kedua-keduanya memainkan peranan yang penting!

Apa lagi yang perlu anda tahu? Kepentingan Mineral kepada tubuh kita. Sebagaimana Vitamin itu penting untuk tubuh kita, ia tidak boleh melengkapkan fungsinya tanpa mineral. Earl Mindell, penulis buku Vitamin Bible memberi jolokan kepada Mineral sebagai Cinderella di dalam Dunia Nutrisi. Ramai yang tidak sedar tentang kepentingan mineral, tanpanya Vitamin tidak boleh berfungsi dan tidak dapat diasimilasikan(ditukar ke bentuk ringkas) untuk diserap kedalam tubuh. Ya, ada sesetengah vitamin yang boleh disintesis oleh tubuh TETAPI tiada satu mineral pun yang boleh disintesiskan oleh tubuh. Kita harus mendapatkannya dari sumber luar!