Tuesday

Cara Mengawal Perasaan Marah ....

Argghhhh....rasa nak menggelegak kepala otak rasanya bila nak marah orang kan? Ish..ish..tak elok marah-marah ni...Nanti boleh dapat darah tinggi tau...hihi..kadang-kadang saya sendiri pun tak dapat nak kawal marah ni..tapi saya cuba untuk control perasaan saya yang sedang berapi-api ni...

Secara berterus-terang , saya buat entry ni pun sebab saya rasa marah atas sesuatu dan saya sedang cuba buat something untuk melupakan apa yang saya sedang marahkan tu...Harap-harap saya pergi kerja esok saya akan lebih happy...Insyaallah..

✿ First sekali, yang sepatutnya kita buat adalah istighfar...istighfar la banyak-banyak..walaupun tak mungkin terus kita akan jadi cool, at least kita cuba untuk ingat pada Allah...jangan terikut-ikutkan sangat nafsu amarah tu...nanti lain pulak tindakan yang kita ambil. Biasanya kita tak boleh bertindak dengan rasional bila kita berada dalam marah...

✿ Kedua, apa saya buat bila marah. Basuh muka atau ambil wuduk je terus..Sejuk sikitkan bila anggota badan kita ni kena air...Cubalah...InsyaAllah, berkesan untuk anda juga....

✿ Bercakap atau meminta pandangan daripada orang yang rapat dengan kita..Luahkan je apa yang kita tak puas hati tu pada dia..Carilah orang yang boleh menjadi pendengar yang baik...Jadi, kalau anda rasa nak menangis ke, melalak ke, tergolek ke, tak de lah malu sangat nak buat depan dia kan?

✿Pergi ke satu tempat yang sunyi, pastu jerit la sekuat hati...Pastikan tengok kiri-kanan, atas bawah dulu tau..kang ada pulak monyet yang mati sakit jantung....hahaha...

 
Jangan marah-marah, nanti cepat tua and berkerepot.. =)