Tuesday

WANITA & OSTEOPOROSIS

 
     Osteoporosis merupakan penyakit tulang reput yang berisiko besar mengakibatkan patah tulang. Ini adalah kerana tulang tersebut telah hilang ketumpatannya dan kurang kualiti dari segi kalsium atau yang dikatakan kurang “bone mass density “(BMD). BMD biasanya paling maksima pada umur 30an dan berkurangan dengan bertambahnya umur terutama selepas putus haid (menopause).

    Patah tulang boleh berlaku di mana-mana tulang tetapi kebiasaannya berlaku pada tulang belakang, pinggul dan pergelangan tangan. Patah tulang biasanya memerlukan pembedahan, kemasukan ke hospital dengan kadar lama, serta boleh mengakibatkan kecacatan yang kekal, kesakitan yang teruk, terlantar di katil dengan agak lama dan kemungkinan kematian.

     Di Malaysia, sekurang-kurangnya 1 dalam 3 orang rakyat berisiko tinggi mendapat osteoporosis. Juga didapati bahawa sekurang-kurangnya separuh atau 50% daripada wanita berumur 50 tahun ke atas mengalami patah tulang disebabkan osteoporosis di mana kaum Cina yang paling tinggi diikuti kaum Melayu dan India.

     Oleh itu, kita perlu tahu apa faktor-faktor penyebab dan bagaimana hendak mengelak dari mendapat penyakit ini. Antara faktor-faktor yang dikenalpasti sebagai punca osteporosis adalah Wanita. Osteoporosis banyak terjadi pada wanita. Ini kerana hormon estrogen mula menurun pada umur 35 tahun. Faktor kedua adalah peningkatan Usia. Semakin  meningkatnya usia seseorang wanita itu, semakin tinggi juga risikonya untuk mengalami osteoporosis. Faktor - factor lain yang dikenalpasti boleh menyebabkan osteoporosis adalah bangsa,keturunan, gaya hidup kurang baik, kurang bersenam dan merokok.

    Walaupun kita sering di war-warkan yang kekurangan kalsium boleh menyebabkan kerapuhan tulang. Akan tetapi, sebenarnya, bukan kalsium sahaja yang terlibat dalam pembinaan tulang. Mineral lain juga diperlukan seperti magnesium, boron, zink, kuprum, mangan, vitamin K dan vitamin D . Produk Shaklee iaitu Ostematrix mengandungi gabungan sempurna pelbagai jenis vitamin dan mineral untuk membina tulang yang kuat dan sihat.






  • 1,000 mg (100% DV) kalsium unsur dari sumber alam semula jadi yang paling yang concentrated dan mudah diserap
  • 400 mg (100% DV) magnesium untuk membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang dan membantu menguatkan tulang
  • 400 IU vitamin D (100% DV) untuk merangsang penyerapan kalsium
  • Boron dalam jumlah yang disokong secara klinikal untuk membantu metabolisme tulang
  • Vitamin K membantu mengikat mineral untuk membentuk tulang
  • Mangan, copper, dan zink - co-factor yang mengaktifkan enzim yang membantu membina jisim tulang
Segera dapatkan ostematrix hari ini, hubungi saya atau PM saya di FB page..
    Ruzidah Abdullah
    013 - 6691930
    SID : 933174
    Pengedar Shaklee anda di Banting dan seluruh Malaysia

Adios........